Historie
Carbage Run er i øjeblikket Europas største gaderally. Men hvordan opstod det egentlig? Og hvad er der sket i løbet af de sidste år?
Vi kunne lave en flot historie ud af det, men konceptet bag Carbage Run er ganske enkelt “lånt”. Det er baseret på de meget populære “Banger Rally’s” i England, som har eksisteret siden 2002. Carbage Run har taget dette koncept og givet det sit eget præg.
I 2009 blev den første Carbage Run afholdt og var dengang det første skrotrally i Holland. Selvom Carbage Run har sin oprindelse i Holland, har dets popularitet nu spredt sig over en stor del af Europa. Der organiseres Carbage Runs i forskellige lande, og næsten overalt i Europa behøver man næsten ikke forklare, hvad Carbage Run er. I mellemtiden er Carbage Run i Holland selv blevet kopieret mange gange, men aldrig matchet: det er stadig (langt) den største og vildeste Road Trip i verden.
-
Den 13. juli 2009 startede den allerførste Carbage Run fra Wilhelminaplein i Hardenberg. 64 biler deltog i starten med deltagere fra hele landet. Ved starten i Hardenberg var der et stort opbud af medier til stede. Om aftenen blev starten udsendt på både RTL4 og SBS6, og den følgende dag blev der bragt billeder i alle landets dagblade. Blandt deltagerne var et team fra ugebladet Panorama, som bragte en artikel på hele 7 sider. Den første udgave af Carbage Run var ikke kun en realitet, Carbage Run var også med ét landskendt! Ruten i 2009 gik fra Hardenberg til Prag, Siófok, Venedig, Pisa og Monaco.
-
Efter al medieopmærksomheden og de mange entusiastiske reaktioner kunne det naturligvis ikke blive ved den ene udgave af Carbage Run. En ny rute blev udtænkt: Hardenberg, Berlin, Wroclaw, Bratislava, Villach, Bardolino. Tilmeldingen åbnede, og den 19. juli 2010 startede hele 200 biler! Også dette år var der igen masser af medieopmærksomhed, hvilket gjorde Carbage Run endnu mere kendt, og efterspørgslen på en næste udgave blev endnu større. Nå, men så en gang til da!
-
Beslutningen om at lade 2011-udgaven af Carbage Run tage en helt anden retning, nemlig mod det høje nord, var nyskabende. Ruten gik fra Hardenberg til København, Vänersborg, Lillehammer, Bergen og Oslo. Maksimum antallet af deltagere blev sat til 250 biler, og tilmeldingen blev hurtigt fyldt op. Starten på den tredje udgave af Carbage Run var planlagt til den 25. juli 2011. Fredag den 22. juli ramte tragedien, da Anders Breivik begik de berygtede grusomheder på øen Utøya og i byen Oslo – byen hvor Carbage Run skulle slutte en uge senere. Hvad gør man så? I samråd med den hollandske ambassade i Oslo blev det besluttet at starte som planlagt, men i ændret form. Alle biler blev udstyret med tekster med kondolencer på norsk. Derudover blev alle genstande og udsagn, der havde med vold, våben osv. at gøre, fjernet fra alle biler ved starten. På trods af den sørgelige stemning i Norge og det indtryk, som turen forbi øen Utøya gjorde på deltagerne, kunne man tale om en smuk udgave. Da en lufttank på taget af en af de deltagende biler blev forvekslet med en bombe i en parkeringskælder i Oslo weekenden efter rallyet, blev den pågældende parkeringskælder og hele gaden evakueret. Alle de hollandske medier kastede sig over historien, og endnu en gang kom Carbage Run i landsdækkende nyheder.
I 2011 oplevede Carbage Run for første gang en venteliste. En meget lang venteliste, endda. Eftersom efterspørgslen oversteg tilbuddet, blev der besluttet at organisere en ekstra udgave, men en mere udfordrende en af slagsen, gennem sneen! Vinterudgaven blev lanceret, og det viste sig at være en stor succes.
Ikke nok med at en ekstra udgave blev lanceret, det blev også besluttet at udvide Sommerudgaven betydeligt, fra 250 til 500 biler. Der blev også besluttet at oprette en rigtig Carbage Run Camping på alle afslutningssteder langs ruten.
I september 2011 åbnede tilmeldingen til sommerudgaven af 2012. Noget tid senere var hele 500 biler med i alt 1.500 deltagere tilmeldt, og der opstod endda denne gang også en venteliste. På det tidspunkt blev Carbage Run pludselig Europas største gaderally!
-
Den 13. februar startede den første Vinterudgave af Carbage Run. Starten gik fra Evenementenhal i Hardenberg til Freiburg, Davos, Sölden, Cortina d’Ampezzo og Kirchberg in Tirol. En ægte snevejr undervejs og det hyppige brug af snekæder gjorde den første Vinterudgave til en stor succes og dermed værdig til gentagelse. Bag kulisserne var organisationen af Carbage Run i mellemtiden vokset fra en hobby til et eventfirma, og denne vækst var langtfra ovre.
Mandag den 9. juli startede 500 biler fra Hardenberg mod Dresden, Krakow, Budapest, Rijeka og Salzburg. Og Carbage Run Camping blev en realitet. Ikke mindre end 1.200 deltagere benyttede sig af dette under løbet. I september åbnede tilmeldingen til sommerudgaven af 2013, og inden for 24 timer var den fyldt op. Maksimum blev én gang for alle sat til 500 biler. Men da ventelisten også blev større, kom der en ny udgave: Carbage Run på knallert! I november 2012 åbnede tilmeldingen til Knallertudgaven.
-
Den 28. januar startede den anden Vinter Edition af Carbage Run. Ruten gik fra Hardenberg til Ulm, St. Anton am Arlberg, Zell am See, Ljubljana og Kirchberg in Tirol. Ligesom fire år tidligere var mændene fra ugebladet Panorama også med denne gang. Resultatet var en spektakulær artikel på 6 sider i Nederlands største mandeblad. På trods af betydeligt mindre sne end året før, var billederne i artiklen alligevel spektakulære at betragte.
Den 8. juli 2013 gik Sommer Edition af Carbage Run fra start, der gik fra Hardenberg via Mengen, Turin, Camargue og Andorra til Barcelona. Også denne gang med 500 biler og selvfølgelig igen Carbage Run Camping!
Og så den 26. august 2013 gik den første Knallert Edition af Carbage Run fra start. På 5 dage på en knallert til maks. 500 euro til Prag. Det viste sig at være en hård, men fantastisk tur! Også dette viste sig at være en succes, og derfor blev det besluttet at lade Knallert Edition vokse fra 160 til 300 knallerter i 2014, men denne gang starter editionen i Hoek van Holland med Edinburgh, Skotland, som endemål.
I august åbnede tilmeldingen til sommerudgaven af 2014. Her blev alle rekorder slået: indenfor 33 minutter var tilmeldingen helt fyldt op!
-
Både Vinter Edition til Kirchberg og Sommer Edition gennem Ukraine var en rungende succes. Derefter blev to nye rekorder sat: tilmeldingen til Vinter Edition 2015 blev udsolgt på kun 20 minutter. Sommer Edition 2015 overgik dette ved at blive fuldt booket på blot 1 minut!
I foråret blev der oprettet et nyt firma i Danmark, den danske version af Carbage Run, specielt rettet mod det danske marked. Denne udgave vil blive kørt for første gang i 2015.
-
Den fjerde Vinter Edition blev kørt i februar, og denne gang gik turen ikke til Østrig, men for første gang til Skandinavien. Starten på Vinter Edition 2015 havde også en ny startplads: i det Drentske Emmen var stadionet det sted, hvor eventyret begyndte. På grund af det store antal deltagere og den hurtige udsolgte tilmelding blev det besluttet at fremover ville tilmelding ske via lodtrækning. Vinter Edition 2016 er den første udgave, hvor tilmeldingen sker på grundlag af lodtrækning. Fra den 6. til den 10. juli fandt den 7. Sommer Edition af Carbage Run sted. Fra Gorinchem startede 550 biler med i alt over 1.700 deltagere til England. For første gang i historien blev der foretaget en overfart med færge. Hele 5 skibe blev anvendt til dette formål. Ruten gik derefter gennem England, Wales og Skotland med mål efter fem dage i Aberdeen. I 2015 blev der også taget skridt til at udbrede Carbage Run i udlandet. Danmark var først ud. I den sidste uge af juli blev en Carbage Run specielt for danskere arrangeret. Den første danske udgave tog afsted med 100 biler og blev en stor succes. Så også danskerne vil kunne deltage i denne skrotrally i mange år fremover. I slutningen af august blev den tredje knallert edition kørt. Fra FC Emmen Stadion i to dage til Kiel. Derfra med færgen til det svenske Göteborg og derefter i tre dage til slutpunktet Oslo. I september åbner tilmeldingen til Sommer Edition 2016 til Bosnien/Kroatien. Også her er lodtrækning nødvendig. På grund af den enorme interesse ønsker Carbage Runs organisation at gøre det så fair som muligt for alle og give alle runnere en lige chance for at deltage.
-
I 2016 blev der kørt tre hollandske udgaver af Carbage Run:
- Vinter Edition 2016 (Gorinchem, Basel, Torino, Avignon, Toulouse, Andorra). Her deltog 300 biler med i alt over 800 løbere.
- Sommer Edition 2016 (Gorinchem, Lahr/Schwarzwald, Bolzano, Ljubljana, Banja Luka, Istrien). Det var første gang, at Carbage Run gik gennem Bosnien. 550 biler deltog i denne udgave.
- Knallert Edition 2016 (Venray, Malmedy, Veckring, Vogeserne, Jura, Lyon). 300 knallerter kørte i 2016 fra Venray til Frankrig.
I 2016 blev den anden skandinaviske udgave af Carbage Run også afholdt, og for første gang fandt en tysk Carbage Run sted. Denne startede fra Dresden med intet mindre end 250 biler og omkring 700 deltagere.
-
2017 var et særligt år, hvor alle udgaver af Carbage Run startede uden for Holland.
Vinterudgaven i 2017 gik for anden gang til Skandinavien. For at se så meget sne som muligt og springe den første kedelige motorvejsdag over, fandt starten sted i København. Derefter gik ruten forbi Oslo, Bergen, Hamar, Sundsvall og sluttede i Stockholm. Også denne gang deltog 300 køretøjer.
Sommerudgaven 2017 tilføjede på én gang tre nye lande til Carbage Runs repertoire. Dette var den første road trip til de baltiske stater: Estland, Letland og Litauen. De 550 deltagende biler tog afsted fra det tyske Meppen, hvor Hennie van der Most affyrede startskuddet for den 9. sommerudgave af Carbage Run.
Sæsonen blev afsluttet med en Knallertudgave, hvor der dette år deltog ikke mindre end 400 Carbage runners. Starten var i det tyske Kassel, og efter en smuk tur gennem Tyskland og Tjekkiet endte deltagerne i Slovakiet, nærmere bestemt Bratislava.
-
I 2018 blev den 10. Sommerudgave af Carbage Run arrangeret. Og det skulle naturligvis fejres!
I anledning af dette jubilæum blev der arrangeret en særlig udgave i 2018. En udgave hvor tilmeldingen for en gangs skyld ikke foregik gennem lodtrækning. Alle kunne tilmelde sig. Og det mærkede vi! Inden for 48 timer blev tilmeldingen lukket, fordi det maksimale antal på 1.000 biler var nået. Og dermed er Carbage Run nu verdens største gaderally.
-
2019 var året, hvor både sommer- og vinterudgaven gik til Skandinavien. Det blev også året, hvor vi så antallet af skuffelser stige. Det maksimale antal deltagere for Sommerudgaven gik fra 1.000 biler for jubilæumsudgaven i 2018 tilbage til 500 teams. Antallet af tilmeldinger til lodtrækningen steg dog. Dette fik organisationen til at beslutte sig for at ændre kurs. Lodtrækningen blev afskaffet, og næste sæson vil der blive arrangeret hele 2 vinterudgaver og 2 sommerudgaver.
-
I januar og februar blev der afholdt en Vinterudgave, én til Alperne og én gennem Skandinavien. Derefter ramte coronavirusset, og resten af året blev der desværre ikke kørt flere Carbage Runs. Coronapandemien var en svær periode for Carbage Run, og alle udgaver frem til og med august 2021 blev enten aflyst eller flyttet til en senere dato.
-
Knallertudgaven var den eneste udgave, der blev afholdt i 2021. Med 350 knallerter kørte de fra Maastricht til Marseille på 5 dage gennem Holland, Belgien, Luxembourg og Frankrig.
-
Året hvor næsten alt igen var tilladt: Hele 2 vinterudgaver, 2 sommerudgaver og en knallertudgave blev afviklet. På grund af stadig gældende coronabegrænsninger blev en af vinterudgaverne flyttet til Sverige; landet, hvor alt stadig var tilladt og muligt. Den anden vinterudgave nåede endda Polarcirklen.
I uge 27 (starten af juli) skulle sommerudgaven have gået til Ukraine. Men på grund af krigen i landet blev denne udgave omdøbt til "Ostblok-udgaven". Ukraine blev udskiftet med Ungarn, og resten af roadtrippen gennem Slovakiet, Ungarn og Polen forblev den samme. I slutningen af august gik den anden sommerudgave gennem Østrig, Slovenien, Kroatien, Bosnien og Montenegro. Sæsonen blev afsluttet med knallertudgaven gennem Tjekkiet, Polen og Slovakiet.
-
For første gang gik Vinterudgaven i år mod øst: gennem det tjekkiske Krkonoše (Reuzengebergte) og de Høje Tatra i Slovakiet. Start og mål i Tyskland og undervejs også en smuk rute gennem Polen. Der var masser af sne denne sæson, hvilket naturligvis heller ikke var anderledes i Norge, hvor den anden vinterudgave fandt sted. Om sommeren besøgte vi to lande, hvor Carbage Run aldrig tidligere havde været: en sommerudgave til Rumænien i juli og en sommerudgave til Portugal i august. I september blev den 10. Knallertudgave afholdt: gennem Benelux, Tyskland og Frankrig.